خانه / رپورتاژ آگهی / چطور خود را در مقابل سئو منفی محافظت کنیم

چطور خود را در مقابل سئو منفی محافظت کنیم

چطور خود را در مقابل سئو منفی محافظت کنیم

کل صنعت سئو شاهد تغییر شکل قابل توجه در 8 سال گذشته بوده است. در نتیجه، بسیاری از بازاریاب‌های آنلاین، روش‌های خود را تا حد زیادی تغییر داده‌اند. کسب رتبه بالا در گوگل برای کلمات رقابتی به سادگی 1 سال پیش نیست.

از آنجا که اجرای سئو کلاه سیاه سخت‌تر شده است، و احتمال موفقیت آن کاهش پیدا کرده است، نوع جدیدی از سئو به نام “سئو منفی” بوجود آمده است.

در این راهنما، به شما کمک می‌کنیم تا سئو منفی را درک کرده و از خود نسبت به آن محافظت کنید. اگر شما در مورد ایجاد برند اینترنتی و ایمن نگه داشتن آن جدی هستید، شما نباید سئو منفی را نادیده بگیرید.

 

سئو منفی چیست؟

سئو منفی به استفاده از روش کلاه سیاه و تکنیک‌های غیراخلاقی گفته می‌شود که رتبه رقبا در موتور جست‌جو را کاهش می‌دهد. سئو منفی در شکل‌های متفاوت به شما حمله می‌کند:

 

هک شدن وب‌سایت

ایجاد صدها هزار لینک اسپمی به وب‌سایت شما

کپی کردن محتوای شما و توزیع آن در اینترنت

اشاره دادن لینک به وب‌سایت شما با استفاده از کلیدواژه‌هایی مانند ویاگرا، پوکر آنلاین، و سایر موارد.

ایجاد پروفایل اجتماعی تقلبی و اختلال شهرت اینترنتی شما

حذف بهترین لینک های برگشتی به وب‌سایت شما

 

آیا سئو منفی یک خطر واقعی محسوب می‌شود؟

جواب تا حدودی مثبت است. سئو منفی واقعیت دارد و وب‌سایت‌های زیادی با این مشکل روبرو شده‌اند. پیشگیری از سئو منفی، بلوسرپ سئو چیست؟، راحت‌تر از ترمیم آن است.

اگر در Fiverr عبارت “سئو منفی” را جست‌جو کنید، نزدیک به 15000 نفر را پیدا می‌کنید که تنها با 5 دلار برای شما کار می‌کنند.

همین طور، انجمن‌های کلاه سیاه مملو از داستان‌های افرادی هستند که با این روش موفق شده‌اند.

گوگل ابزار انکار خود را برای کمک به وب‌مسترها در حل این مشکل طراحی کرده است. اما استفاده از این ابزار باید با دقت باشد و تنها به عنوان آخرین حرکت در نظر گرفته شود.

معمولا 2 تا 4 هفته زمان لازم است تا این ابزار عمل کند. آیا شما حاضرید سایت شما به مدت یک ماه تحت جریمه باشد؟ هیچ کسی نمی‌تواند چنین چیزی را قبول کند! بنابراین ما به شما نحوه پیشگیری از این حملات و ایمن نگه داشتن تجارت را یاد خواهیم داد.

چطور از حملات سئو منفی جلوگیری کنیم
1. تنظیم هشدارهای پست الکترونیک در Google Webmaster Tools
گوگل در صورت روی دادن اتفاق‌های زیر به شما از طریق پست الکترونیک هشدار ارسال می‌کند:

وب سایت شما توسط بدافزار مورد حمله قرار گرفته است
صفحات شما شاخص گذاری نشده‌اند
شما دچار مشکلات ارتباط سرور شده‌اید
شما دچار جریمه دستی از گوگل شده‌اید
اگر این کار را تا به حال انجام نداده‌اید، به ابزار وب‌مستر گوگل متصل شوید.

وارد حساب خود شده و بر روی “Webmaster Tools Preferences” کلیک کنید.

بخش هشدارهای پست الکترونیک را فعال کرده و با کلیک کردن بر روی “Save” دریافت پست هشدار را انتخاب کنید.

2. همیشه پروفایل پیوند ورودی خود را بررسی کنید
این مهم‌ترین کار برای جلوگیری از موفقیت اسپمرها محسوب می‌شود. در اکثر موارد، آنها سئو منفی را با استفاده از ایجاد لینک‌ها و ارجاع‌های کم کیفیت به وب‌سایت شما انجام می‌دهند. بسیار مهم است که در زمان ایجاد لینک یا ارجاع به سایت شما توسط دیگران، از این مسئله آگاه باشید.

شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Open Site Explorer استفاده کرده تا به صورت دستی بررسی کنید که آیا کسی دیگر به شما لینک می‌دهد یا خیر. اما من پیشنهاد می‌کنم که شما از MonitorBacklinks.com استفاده کنید. این سایت از بهترین و راحت‌ترین ابزار است که در زمان کسب یا از دست دادن لینک وب‌سایت، شما را باخبر می‌کند.

به جای چک کردن دستی لینک‌های برگشتی در هر روز، لینک‌های برگشتی را از طریق پست الکترونیک خود تحت نظارت داشته باشید. نحوه استفاده از ابزار این طور است:

وقتی حساب خود را ایجاد کردید،  باید نام دومین را وارد کرده و به حساب Google Anlaytics خود متصل شوید.

معمولا سریعا لینک های برگشتی شما نشان داده می‌شود، اما بعضی اوقات به چند دقیقه زمان نیاز است. در تنظیمات پایه، هشدار از طریق پست الکترونیک زمانی ارسال خواهد شد که شما پیوند ورودی جدید دریافت کنید. پیام هشدار چنین شکلی خواهد داشت:

3. از بهترین لینک‌های برگشتی خود محافظت کنید
در اکثر موارد،  اسپمرها سعی می‌کنند بهترین لینک‌های برگشتی شما را حذف کنند. آنها معمولا از طرف شما، با وب‌سایت مالک لینک تماس گرفته و از وب‌مستر می‌خواهند تا پیوند ورودی به شما را حذف کنند.

شما دو راه حل برای پیشگیری دارید:

در زمان تماس گرفتن با وب‌مسترها، همیشه از آدرس پست الکترونیک دومین خودتان به جای گوگل یا یاهو استفاده کنید. بدین ترتیب، شما تأیید می‌کنید از مسئولان وب‌سایت خود هستید، و وانمود نمی‌کنید. پست الکترونیک شما باید چنین شکلی داشته باشد: Yourname@yourdomain.com.

همیشه بر بهترین لینک‌های برگشتی خود نظارت داشته باشید. بازهم می‌توانید از MonitorBacklinks.com استفاده کنید. به بخش لیست لینک‌های برگشتی رفته و آنها را بر اساس رتبه صفحه یا میزان فعالیت اجتماعی مرتب کنید.

برای هر پیوند ورودی ارزشمند برچسب زده تا بتوانید در صورت حذف شدن، از وضعیت باخبر شوید.

پیوند ورودی مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه “Edit” را انتخاب کنید.

برچسب خود را اضافه کرده تا بتوانید به راحتی لینک‌های برگشتی را از هم تشخیص دهید.

پس از ایجاد لیست، آنها را بر اساس برچسب‌ها از هم مجزا کرده و تغییر وضعیت آنها را بررسی کنید. اگر هر کدام از لینک‌ها حذف شدند،  باید با وب‌مستر تماس گرفته و دلیل حذف شدن را جویا شوید.

4. در مقابل هکرها و بدافزارها از وب‌سایت خود حفاظت کنید
امنیت از مسایل بسیار مهم است. آخرین چیزی که می‌خواهید، وجود اسپم در سایت است که شما از آن آگاه نیستید. چندین کار برای افزایش امنیت سایت وجود دارد:

اگر شما از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Google Authenticator را نصب کرده و از کلمه عبور دو مرحله‌ای استفاده کنید. هر بار که در وب‌سایت وردپرس خود وارد می‌شوید، باید یک کد ایجاد شده توسط گوگل را در تلفن هوشمند خود وارد کنید.

از کلمه عبور قوی با حروف خاص و اعداد استفاده کنید.
از فایل‌ها و بانک داده خود به صورت منظم، پشتیبانی بگیرید.
اگر وب‌سایت شما اجازه می‌دهد تا کاربران فایل بارگیری کنند، با شرکت هاست خود تماس گرفته و از آنها بخواهید تا با نصب آنتی‌ویروس، از اضافه شدن بدافزارها جلوگیری کنند.
5. وجود محتوای تکراری را بررسی کنید
محتوای تکراری ازرایج‌ترین روش‌های اسپمرها محسوب می‌شود. آنها محتوای وب‌سایت شما را کپی کرده و آن را در هر جا که توانند کپی می‌کنند. اگر بخش عظیمی از محتوای شما تکراری باشد، احتمالا وب‌سایت جریمه شده و رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد.

شما می‌توانید با استفاده از Copyscape.com وجود صفحات تکراری در اینترنت را بررسی کنید. به سادگی، وب‌سایت خود یا مقاله را در سایت اضافه کرده و مشخص می‌شود که آیا محتوا، بدون اجازه شما در محل دیگر منتشر شده است یا خیر.

6. بیان نام خود را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید
بعضی اوقات، اسپمرها حساب‌های تقلبی با نام شرکت یا وب‌سایت شما در رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند. این پروفایل‌ها را قبل از جذب طرفدار به عنوان اسپم گزارش داده و از فعالیت اسپمرها جلوگیری کنید.

شما می‌توانید از ابزاری مانند Mention.net برای تشخیص اینکه آیا از نام برند شما سوءاستفاده می‌شود، یا خیر، استفاده کنید.

وقتی نام شما در هر رسانه اجتماعی یا وب‌سایت بیان شود، به شما اطلاع داده شده و شما می‌توانید، سریعا دست به کار شوید.

یک حساب در این سایت ایجاد کرده و بر روی  “Create Alert” کلیک کنید. برای هر هشدار یک نام انتخاب کرده و کلیدواژه‌هایی که باید در مورد آنها به شما اطلاع داده شود را انتخاب کنید. شما می‌توانید از چندین زبان استفاده کنید. سپس بر روی “Next Step” کلیک کنید.

منابع تحت Mention.net را مشخص کنید. دومین‌های مرتبط با خودتان را مشخص کنید تا ابزار بر روی آنها تمرکز نداشته باشد. سپس بر روی “Create my alert” کلکی کرده و هر بار کلیدواژه (نام شرکت) شما در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها، انجمن‌ها و اخبار بیان شود، شما مطلع خواهید شد.

7. سرعت وب‌سایت خود را بررسی کنید
اگر وب‌سایت ناگهان سرعت بارگذاری بسیار کندی پیدا کرد، مطمئن شوید که شما در حال ارسال هزاران درخواست در ثانیه به سرور شما نباشد. اگر سریعا برای توقف این مسئله دست به عمل نشوید، اسپمرها می‌توانند باعث توقف عملکرد سرور شما شوند.

یک ابزار مناسب برای نظارت بر سرعت سرور و زمان بارگذاری، Pingdom.com است.

یک حساب ایجاد کرده و “Email alerts” را فعال کنید. بدین ترتیب وقتی وب‌سایت غیرفعال شود، به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر سایت شما تحت حمله است، در سریعترین زمان ممکن با شرکت هاست تماس گرفته و کمک بخواهید.

 

8. قربانی استراتژیهای سئو خود نشوید

مطمئن شوید که با بکارگیری روش‌های غیرقابل قبول گوگل، به رتبه وب‌سایت خود صدمه نزنید. شما باید از انجام چندین کار خودداری کنید:

 

به وب‌سایت های جریمه شده لینک ندهید.

از شبکه‌های بلاگ یا با هدف سئو، لینک خریداری نکنید.

تعداد زیادی مقاله کم کیفیت منتشر نکنید.

پیوند ورودی بیش از حد با استفاده از “کلیدواژه‌های کسب کننده پول” نسازید. حداقل 60% متن لنگر شما باید با استفاده از نام وب‌سایت باشد.

بدون استفاده از قابلیت “nofollow”، به وب‌سایت‌ها لینک نفروشید.

9. در اینترنت برای خود دشمن نتراشید
هیچ دلیلی برای دشمن شدن با دیگران وجود ندارد. هرگز با مشتری بحث نکنید، زیرا شما نمی‌دانید او چه توانایی‌هایی دارد. سه دلیل وجود دارد که باعث می‌شود اسپمرها به شما حمله کنند:

تفریح
انتقام
کاهش رتبه رقبا در موتورهای جست‌جو

چطور با سئو منفی در وب‌سایت خود مقابله کنیم

اگر متوجه شدید که فردی کمپین سئو منفی بر علیه شرکت شما راه‌ اندازی کرده است، روش‌های زیر برای مقابله مفید خواهند بود:

 

1. ایجاد لیستی از لینک‌های برگشتی که باید حذف کنید

لینک‌های جدید ورودی به وب‌سایت خود را بررسی کرده و موارد اشتباه تشخیص دهید. بدین ترتیب می‌توانید لینک‌های خطا را حذف کنید. به لینک‌های بد خود برچسب بزنید. این لینک‌ها را به صورت دستی بررسی کرده و تصمیم بگیرید کدام یک برای رتبه بندی شما مضر هستند. این لینک‌ها باید حذف شوند.

در صورت دریافت پست الکترونیک هشدار بوجود آمدن لینک‌های جدید که از آنها آگاه نیستید، و ظاهر اسپم دارند، هر چه سریعتر یک لیست از لینک‌های مشکوک ایجاد کنید.

2. سعی کنید لینک‌های بد را حذف کنید

پس از تشخیص لینک های برگشتی که باید حذف شوند، با وب‌مستر آن سایت تماس گرفته و درخواست کنید تا لینک حذف شود. اگر صفحه تماس با وب‌مستر پیدا نکردید، از Whois.com/whois برای پیدا کردن آدرس پست الکترونیک مسئول سایت استفاده کنید.

دومین وب سایت مورد نظر را وارد کرده و “Registrant email” را پیدا کنید.

اگر لینک حذف نشد و شما پاسخی دریافت نکردید، با شرکت هاست وب‌سایت مورد نظر تماس گرفته و از آنها بخواهید تا لینک‌های اسپمی را حذف کنند. اکثر شرکت‌های هاست به شما در حذف لینک‌های مورد نظر کمک می‌کنند.

با استفاده از WhoIsHostingThis.com می‌تواند هاست وب‌سایت مورد نظر را پیدا کنید.

3. یک لیست انکار بسازید
در صورت دریافت جریمه دستی، شما می‌توانید از ابزار انکار گوگل استفاده کنید. اگر تمامی روش‌های بالا موثر نبود، لیست انکار ایجاد کرده و آن را در ابزار وب‌مستر گوگل ثبت کنید.

شما می‌توانید لیست را با استفاده از حساب MonitorBacklinks.com در بخش زیر بسازید:

 

نتیجه‌گیری

امنیت وب سایت و تأثیرگذاری در موتور جست‌جو اهمیت ویژه‌ای برای تمام وب‌سایت‌های مشتاق موفقیت دارد. نکات زیر، خلاصه‌ای از کارهایی هستند که باعث پیشگیری از سئو منفی می‌شوند:

 

پروفایل لینک های برگشتی خود را بررسی کرده و با ابزارهایی مانند MonitorBacklinks.com، برای ورودی لینک‌های جدید، پیام هشدار تنظیم کنید.

وب‌سایت را در مقابل بدافزارها و هکرها محافظت کنید. از افزونه Google Authenticator در وردپرس استفاده کنید.

با استفاده از Copyscape.com، وجود محتوای تکراری را بررسی کنید.

با استفاده از Mention.net بیان نام شرکت خود در رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید.

با استفاده از Pingdom.com عملکرد سرور خود را بررسی کنید.

ناخواسته از روش‌های سئو منفی استفاده نکنید، زیرا به وب‌سایت خود صدمه می‌زنید.

برای خود دشمن نتراشید.

شما از کدام روش‌های دیگر برای پیشگیری سئو منفی استفاده می‌کنید؟ آیا شما تحت این نوع حملات قرار گرفته‌اید؟ شما از کدام ابزار برای محافظت خود استفاده می‌کنید؟

درباره ی admin

همچنین ببینید

افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا

الکسا برای کاربران وب فارسی شاخص شناخته‌ شده‌ای است تا به پرمخاطب بودن یک سایت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *